4,27 е средният успех на матурата по БЕЛ, учениците със 100 точки – почти два пъти повече

Добър 4,27 е средният успех на зрелостниците от задължителната матура по Български език и литература (БЕЛ) тази година. Няма нито един зрелостник, който да е получил 0 точки на двете матури, проведени през тази изпитна сесия.
Близо два пъти повече са пълните 100 точки на двете задължителни матури тази година и по-голям брой са зрелостниците, постигнали отлични оценки.
Това показва анализът на резултатите от тазгодишните зрелостни изпити на Министерството на образованието и науката.
Средният резултат на държавния зрелостен изпит по български език и литература е 57,53 т. (добър 4,27) и е съизмерим с този от миналата година.
На втората матура зрелостниците са постигнали средно 69,27 т. (много добър 4,81) – с две точки повече от миналогодишния резултат.
Най-високи резултати на матурата по БЕЛ са получени в София, Смолян, Варна, Пловдив и Русе. Сливен, Силистра, Шумен и Разград пък са регионите, които традиционно показват по-ниски резултати. Спрямо миналата година, зрелостниците от Плевен са отбелязали по-добри резултати тази година и това е единствената област, повишила резултатите си.
Спрямо 2024 година, през 2025 година почти двойно нараства броя на зрелостниците, които имат 100 точки на втората матура, както и 100 точки на матурата по БЕЛ.
На втория зрелостен изпит няма нито един зрелостник, получил 0 точки.
По български език и литература данните на МОН показват, че над 80% от зрелостниците се справят с извличане и обработка на информация от текст и диаграма и успешно откриват проблем.
За първи път в изпитния тест има комуникативна задача, в която зрелостниците влязоха в ролята на мотиватори (21. задача) и резултатите показват 75% успеваемост.
Затруднения срещат при задачи за пунктуация, за слято, полуслято и разделно писане, за употреба на пароними, за съгласуване по число между подлози и сказуемо.
При литературните задачи затрудненията са свързани с разчитане на конкретен смисъл на цитат от изучен текст или с осмисляне на конкретно твърдение и съотнасянето му към изучен текст.
Предизвикателство за зрелостниците е и създаването на кратък текст – интерпретация на дадена тема в изучен и в неизучен литературен текст.
При формирането на знания образователната система се справя добре, при формирането на умения – зле, коментира министър Красимир Вълчев при представяне на резултатите днес.
Министърът добави още, че за поредна година учениците ни имат високи резултати на НВО в 4. клас, което показва, че системата ни в начален етап се справя добре, но след това са необходими редица промени – в учебните програми, в оценяването, в структурата на образователната система.
Образователният министър заяви, че това, няма задължителна матура по математика е грешка.
Икономическите висши училища ще организират единен изпит. Ако той е достатъчно добър, ще бъде включен в оценяването и вместо държавен зрелостен изпит по математика, ще има единен изпит, съобщи Вълчев намеренията, които има МОН.
Проблемните ученици със слаби оценки по БЕЛ са между 20 – 25%. Тези с ниски оценки по математика са около 50%.
Заради смъртта на Явор от Варна отстраниха двамата полицаи и техния шеф
За още много интересни статии ни последвайте във фейсбук – Bulletin.bg