Предпоследно: Търговците няма да могат да увеличават цените необосновано за определен срок

Парламентарната комисия по бюджет и финанси прие на второ четене промени в Закона за въвеждане на еврото, внесен от Министерски съвет (МС).
В периода на двойно обозначаване търговците, които предлагат стоки и услуги на потребители, формират цените си добросъвестно и прозрачно. В периода на двойно обозначаване търговците не могат да увеличават цените на предлаганите от тях стоки и услуги, когато това не е обосновано от обективни икономически фактори.
Делян Добрев направи предложение крайният срок за действие на тези мерки да се промени от 31 декември 2026 г. на 8 август 2026 г., което бе прието.
Длъжностните лица на Комисията за защита на потребителите, Националната агенция за приходите и Комисията за финансов надзор, в рамките на правомощията им по Закона за защита на потребителите и по Закона за Националната агенция за приходите, могат да изискват от проверяваните лица само информация, необходима и пропорционална на предмета на проверката, като мотивират писмено искането си и посочат правно основание, свързано със защитата на потребителите по този закон.
Информация, представляваща търговска, производствена или професионална тайна, се предоставя при спазване на изискванията и стандартите за защита, установени в приложимия за тази информация законодателни органи са длъжни да спазват условията на конфиденциалност. Компетентните органи са длъжни да спазват установените за тях изисквания за професионална тайна и да използват получената по този ред информация единствено за целите на проверката по този закон. Компетентните органи са длъжни да осигурят защита съгласно Директива (ЕС) 2016/943 на Европейския парламент и на Съвета от 8 юни 2016 година относно защитата на неразкрити ноу-хау и търговска информация (търговски тайни) срещу тяхното незаконно придобиване, използване и разкриване (OB L 157/1 от 15 юни 2016 г.) и националното законодателство.
Искането не може да обхваща период преди 1 януари 2025 г., освен при данни, без които проверката обективно не може да бъде извършена.“
В периода на двойно обозначаване на цените търговците, осъществяващи дейност с предмет търговия на дребно с хранителни стоки, алкохолни и безалкохолни напитки, тютюневи изделия, нехранителни стоки и лекарствени продукти, с оборот за предходната година над 10 000 000 лв. са длъжни да публикуват ежедневно до 7.00 часа в машинночетим формат, позволяващ извличане на данни, на интернет страниците си информация за крайните продажни цени на всички предлагани за продажба стоки за този период от състава на голямата потребителска кошница. Публикуването се извършва въз основа на методика, утвърдена от Комисия за защита на потребителите.
Когато в отделните обекти на търговеца, през един и същ период се предлагат едни и същи стоки с различни крайни цени, данните се публикуват отделно за всеки обект.
Комисията за защита на потребителите създава и поддържа публично достъпен интернет портал и публикува ежедневна информация за движението на цените въз основа на информацията.
Бюджетна комисия прие, че „Обективни икономически фактори“ са външни за търговеца, предоставящ стоки и услуги на потребители, документируеми промени в разходите по производство, доставка, съхранение и продажба, както и нормативни промени, извънредни обстоятелства (форсмажор) и други фактори, които имат пряко и съществено отражение върху себестойността.“
„Стоки и услуги от първа необходимост“ са ограничен набор от основни потребителски стоки и услуги като хранителни продукти (хляб, мляко, яйца, брашно, олио и други), питейна вода, електроенергия и топлоенергия за битови нужди, лекарствени продукти по лекарско предписание и базови средства за лична хигиена.“
МС може да приеме временни мерки при наличие на извънредни обстоятелства, довели до рязко и значително нарастване на цените на стоки и услуги от първа необходимост. Мотивите за мерките съдържат анализ на въздействието, срок на действие и механизъм за отчетност.
Опозицията: Бухалките върху бизнеса остават
„Някои текстове бяха смекчени. Бухалките върху бизнеса остават.“
Това заяви пред журналисти депутатът от ПГ на „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП-ДБ) Мартин Димитров след заседанието на Комисията по бюджет и финанси.
„Ние се опасяваме, че бизнесът ще бъде формално разделен на добър и лош от властта и срещу определени фирми има огромна опасност да бъдат нанесени удари, което е огромният недостатък на този закон“, каза Мартин Димитров.
Депутатът подчерта, че при значителното увеличение на цените Министерски съвет (МС) може да налага всякакви мерки.
„Всичко, което може и мине през ума – от тавани на цените до тавани на надценките, ако щете до национализация“, уточни той и отбеляза, че такива права им се дава с този закон, въпреки всички аргументи от страна на ПП-ДБ.
Според него във всичко това има една основна добра новина:
„Нашата идея за турбоконкуренция много трудно, но беше приета, т.е. големите вериги ще обявяват цените, те ще бъдат обобщавани в интернет сайт и всеки потребител ще може да избира в съответния град най-добрите цени за него, т.е. идеята за прозрачност, за конкуренция, пазарът да бъде силният регулатор, който да спира нарастването на цените – това се случва и е много по-ценно от всичките наивни, бих казал комунистически разпоредби за административен тормоз.“
Димитров отново подчерта, че има много лоши новини и една добра в днешния ден.
Властта: Бизнесът подкрепя промените
Всичко, което гласувахме днес, се подкрепя от бизнеса
Това заяви пред журналисти депутатът от ПГ на ГЕРБ-СДС и председател на Комисията по бюджет и финанси Делян Добрев.
Добрев призова представителите на медиите да не слушат Мартин Димитров от ПП-ДБ, защото „няма нищо вярно в това, което той каза“.
„Всъщност, те останаха във въздуха, така да се каже, защото ние предложихме консенсусни текстове заедно с бизнеса. Всичко, което гласувахме днес, и вие го чухте лично от представители на работодателските организации, се подкрепя от бизнеса, т.е. намери се компромис, с който от една страна да бъдат защитени потребителите, от друга страна да бъде спокоен бизнесът“, обясни той.
Казаното от Мартин Димитров според Делян Добрев „звучеше по-скоро като предизборна кампания, като изказване на партийно мероприятие“.
Председателят на бюджетна комисия поясни, че днес се прецизираха текстовете.
„Намали се срокът. Знаете, че контролът трябваше да бъде до 31 декември следващата година. Днес приехме, че този контрол ще бъде в рамките на 12 месеца, т.е. до 8 август следващата година. Намалиха се част от санкциите. Дадоха се гаранции на бизнеса, че няма да бъде проверяван и тормозен безконтролно. От друга страна се въведе – между другото за пръв път в нашето законодателство, с което аз лично много се гордея – гратисен период за това, че фирмите няма да бъдат наказвани още при влизане на проверка, т.е. влизат проверяващи от контролните органи, забелязват, че нещо не е по реда си и пишат писмени предписания, вместо да глобяват“, уточни той.
Добрев обясни, че този гратисен период се удължи на двумесечен.
„До 8 октомври фирмите ще бъдат проверявани, но на всичко, свързано с този закон, което им е изрядно, те ще получат предписание за отстраняване на въпросните неточности или нарушения на закона, няма да бъдат глобявани“, допълни той.
Председателят на Комисията по бюджет и финанси посочи, че е дадена възможност на МС в екстремно кратки срокове да налага определени принудителни мерки каквито сметне за правилни без да пита за санкция Народното събрание и това да забавя процеса.
За още много интересни статии ни последвайте във фейсбук – Bulletin.bg