БългарияПоследни новини

Вирусът живее в климатика?

Щом седмици наред си затворен вкъщи, ти идва наум дали вирусът Ковид-19 няма да се промъкне при теб през решетката на климатика, пише “24 часа”.

 

Според експерти при домашните климатици няма страшно. Но има риск на места с много хора като магазините, в които пазаруват и носители на вируса.

 

Същото се отнася и за болниците, учрежденията, обществените сгради и всички работни помещения. Съветът за тях е да се изключат климатиците им, както направиха в Министерския съвет и оставиха самия Бойко Борисов на студено.

 

Много потребители питат дали даден климатик има антимикробен режим, а също при кой режим на работа рискът от зараза е минимален.

 

Почти няма модели климатици с антибактериална защита. А устройства със защита и от вируси със сигурност няма никакви.

 

Няма обаче и данни, че човек може да се зарази от домашния си климатик. Този вирус не се задържа дълго във въздуха за разлика от простудните и грипните вируси.

 

Той избликва на гъста струя, когато заразеният кихне или се изкашля, и се смесва с въздуха. Но не циркулира с него, а бързо се разстила на повърхности. И по тях се задържа доста дълго.

 

Ето защо домашните климатици не създават заплаха, ако в къщата никой не е заразен. В супермаркета обаче централният климатик може да рециклира вируса във въздуха, макар и за кратко. Там рискът от зараза е много по-голям при контакт с носител на вируса, отколкото при вдишване на климатизирания въздух.

 

Какво казва науката

 

Все още почти няма изследвания как температурата и влажността на въздуха влияят на коронавируса. Но проучване от 2011 г., публикувано в сп. “Вирология”, донякъде дава отговор. То е за сходния коронавирус САРС, който също тръгна от Китай.

 

Според него вирусът е по-издръжлив при ниска температура и при ниска влажност, тоест разпространението му е по-лесно в климатизирани пространства. Дали същото важи и за Ковид-19, е трудно да се каже. Екип от университета “Пардю” в САЩ изследва климатиците на пътническия кораб “Дайъмънд принцес”.

 

Той возеше 3700 души, но бе поставен под карантина във водите близо до Йокохама, след като слязъл от него пътник в Хонконг даде положителен тест за новия коронавирус.

 

Според доклада на учените 46,5% от хората на борда са били заразени по време на проучването им. Следи от Ковид-19 са открити на много повърхности в каютите на пътници със или без симптоми на болестта, и то цели 17 дни след опразването на кораба.

 

Ръководителят на екипа от “Пардю” д-р Цинян Чън каза, че климатиците на корабите не могат да филтрират въздуха от частици с големината на коронавируса и поради това болестта много бързо е завзела каютите. “Обикновено корабните климатици смесват външен и вътрешен въздух, за да пестят енергия. Проблемът е, че филтрите им не задържат частици с размер под 5000 нанометра.

 

Ако Ковид-19 е като САРС, той е с диаметър около 120 нанометра и климатикът го вкарва във всяка каюта”, казва д-р Чън. Точно същото важи и за климатиците на самолетите и влаковете. В сградите Ако климатикът е монтиран на прозорец или се състои от две тела – външно и вътрешно – той няма да повлияе на разпространението на коронавируса. Стига да влиза свеж въздух.

 

“Ако е с две тела, открехнете прозореца, за да влиза нов въздух. Ако е на прозореца, увеличете докрай притока на външен въздух през него. Ако няма опция за това, открехнете прозореца”, казва д-р Чън. “В сгради с централен климатик вирусите полепват навсякъде, ако той превърта само вътрешния въздух. Такива системи трябва да работят със 100% външен въздух.”

 

Ето напътствията на Европейската федерация на производителите на климатици (REHVA) за намаляване на риска от зараза с коронавирус:

 

– Сградната система за проветряване да работи постоянно или колкото е възможно по-дълго. Когато няма хора в помещенията, системата да бъде превключена за работа в слаб режим, за да изхвърли вирусните частици от сградата.

 

– Вентилаторите в тоалетните да са включени постоянно, също и през нощта. В сгради без механично проветряване прозорците да се отварят поне 15 минути преди в помещенията да влязат хора.

 

В такива сгради вратите на тоалетните да бъдат винаги затворени. Вкъщи Човек прекарва 90% от времето си в помещения и в тях въздухът може да е цели 100 пъти позамърсен, отколкото навън.

 

Агенцията за околната среда на ЕС определя замърсяването на въздуха като една от 4-те най-големи екологични опасности. Но коронавирусът не е единственият болестотворен микроб, вирус или замърсител у дома. И други нахлуват през климатичната система.

 

За 4 групи хора чистият въздух вкъщи е особено важен, макар всички да имат полза от него.

 

Те са:

 

1. деца до 16 г.;

 

2. хора над 60 г.;

 

3. всички с понижен имунитет, бременни, хронично болни, наскоро боледували или оперирани;

 

4. стопани на домашни животни – кучета, котки и птици.

 

Според СЗО коронавирусът се предава на метър-два по въздушен път от кашлящи и кихащи. Те трябва да го правят в сгъвката на лакътя си. Вкъщи обаче вируси пълзят и заради климатика, ако е включен. Същото прави и коронавирусът наред с плесените, праха, миризмите и бактериите.

 

Той обаче е много по-малък от тях по размери и му трябва гостоприемник, за да оцелее. Според клиниката “Майо” само 1% от всички бактерии в света са блестотворни за човека.

 

За вирусите обаче процентът не се знае. Тук действа факторът, наречен биологично формиране и растеж. Той е продукт на природната програма “от прах си и на прах ще станеш”.

 

Според нея всичко живо ще умре и ще се върне вхранителната верига – било то грамаден дъб, било любимите ти обувки от естествена кожа, които някога са били крава, било забравеният портокал най-долу в хладилника.

 

Климатикът осигурява перфектна среда за биологичното формиране и растеж. За тях са нужни 3 условия. Първото е храната. Това са например откъсналите с епителни клетки от човешката кожа, които циркулират в климатичната система и полепват по изпарителя или вентилаторната перка. А също плесените.

 

Второто условие е влагата. Още щом започне нейната кондензация при наличие на храна, биологичният растеж става бурен. Третото условие е липса на ултравиолетови лъчи (например от слънцето). Тези лъчи очистват въздуха от вируси. Те разграждат ДНК на всички организми на азот и кислород.

 

Най-ефикасни са върху гладки повърхности и с тях се стерилизират медицински инструменти, вода, аквариуми и някои храни при производството им. Трябва и трите условия да са под контрол, за да се справи човек със заразите чрез филтри, електронни пречистватели и ултравиолетови стерилизатори на въздуха.

 

В автобуса

 

Превозните средства за обществен транспорт са критично място за заразяване при епидемия. В тях хората са по-нагъсто, отколкото навън, особено в пикови часове сутрин и надвечер.

 

Ето какъв трябва да бъде режимът на работа на климатичната инсталация на автобусите в такива случаи. Инструкциите дава производителят й “Клин” от китайския град Чжънсу, където се правят и самите автобуси “Ютон” (Yutong). Всяка година “Клин” прави по 55-60 хиляди климатика за автобуси.

 

1. При епидемия климатикът в превозното средство трябва да е изключен. Прозорците да са отворени, за да се проветрява, или да бъдат включени вентилаторите на тавана за по-бърза смяна на въздуха в рейса.

 

2. Не бива климатикът да работи само с вътрешен въздух. Ако все пак е пуснат в такъв режим, трябва едновременно да са отворени и прозорците, а вентилаторите на тавана да са включени с цел по-бърза циркулация на пресния въздух в салона на автобуса.

 

3. Вътрешните отвори на климатиците да се дезинфекцират.

 

4. Ако климатикът работи с външен въздух и включена вентилация, да се прави следното:

 

а) Филтърът за прах да се снема и да се почиства поне веднъж дневно извън автобуса. Той трябва да се натопи в белина или друг дезинфектант със съдържание на хлор 250-500 мл/л за 30 минути. После да се изплакне с чиста вода и да се подсуши. За тази дезинфекция не се препоръчва препарат на алкохолна основа. Но ако все пак бъде използван, да се изчака 30 минути да се изпари и филтърът да се избърше до сухо преди монтиране. Иначе има риск да се подпали.

 

б) Автобусните климатици имат функции за пречистване на въздуха с анийони и за дезинфекция с озон. Те могат да бъдат включени на макс.

 

5. Климатикът трябва да е изключен в кабината на шофьора. Тъй като той прекарва там дълги часове, трябва да свали стъклото на страничния прозорец, за да се проветрява.

 

Източник: “24 часа”

 

Нови случаи на коронавирус у нас и нова заповед – навън само с маски

Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.

За още новини от България кликнете ТУК

Подобни статии

Back to top button