БългарияПоследни новини

За скандални нарушения при реставрацията на обекти в София и „усвояване“ на пари сигнализира Велислав Минеков

Не е имало реставрация на Паметника на Васил Левски в София, въпреки че Столичната община е усвоила средства за такъв проект. Това заяви на брифинг министърът на културата Велислав Минеков.

 

Той определи дейностите, извършени през 2013 г., като „ужасяващ инцидент“, „посегателства върху името на Левски“, „безсрамие в името на усвояване на средства“.

 

„В медиите е съобщено, че се извършва реставрация на монумента. Такава реставрация не се е състояла! Във всички документи по-скоро е описана като ремонт за поддържане на зелени площи, подмяна на елементи и т.н. Няма проект, нито съгласуване, нито нищо – повикани са зидари, тенекеджии и прочее общи работници, за да се докоснат до светинята“, обясни Минеков. И допълни: „Надявам се тези хора да изпитат срам и да се извинят“.

 

По думите му в т.нар. реставрационен проект има указания как да се подстригва чемширът.

 

Министър Минеков изнесе данни и за нарушение, извършено в подземията на Националната художествена галерия, където се намира килията, в която се предполага, че Левски е бил задържан. „При ремонта през 2013 г. е затрит стенопис, средновековната настилка е унищожена, стените са облицовани с гипсокартон“, каза министърът, цитиран от БТА.

 

Той изнесе и информация за реставрацията на Лъвов мост, която определи така:

 

„Все едно аз да съм зъболекар и да посегна с длето и чук към вашата отворена уста“, описа Минеков качеството на извършените ремонтни дейности.

 

По думите му той неправилно е наричан реставрация. Министърът показа документи, с които удостоверява, че няма съгласуван проект за реставрация.

 

По думите му целият процес е бил оставен в ръцете на нелицензиран по закон майстор, което означава, че присъствието му там също е било нарушение.

 

„Въпросният майстор е бил посочен еднолично от Министерството на културата“, каза министърът.

 

„Имаше един елемент на технология, останал за мен незабравим. Това е почистването от оксидация на самите фигури. То беше извършено така, както се почиства палуба на ръждясал рибарски кораб – със стоманени четки и ъглошлайф. Такава технология за реставрация е непозната. Който и реставратор да види извършеното, ще изпадне в ужас“, смята министърът.

 

„Няма яснота как са използвани средствата за реставрация на паметника на цар Освободител“, каза още на брифинга министърът на културата.

 

По думите му „така наречената реставрация е продължила три месеца“.

 

„Почти същата композиция е паметникът на Фридрих Велики в Берлин, където мои приятели ме осведомиха, че истинската реставрация е продължила 11-12 години“, каза Минеков.

 

„На 5 септември 2012 г. паметникът в центъра на София е демонтиран безобразно с прерязване на крайниците на коня с любимия на българите инструмент ъглошлайф и отнесен в селски двор в село Требич“, каза Минеков.

 

Паметникът е монтиран обратно на 29 ноември 2012 г.

 

„Столичната община е възложила всички ремонтни действия, наричани реставрация, на Камарата на строителите в България“, посочи министърът.

 

„Става дума, че средствата ще бъдат осигурени от руската хуманитарна организация „Поколение“, добави той и попита какво общо има строителната камара с реставрация.

 

„Ние няма да строим. Той вече е построен, паметникът го има. Никога не съм чувал строителната камера да се занимава със строеж или реставрация на паметници. Тази измама ще я разкажа и на посланика на Русия“, добави Минеков.

 

„Тези сигнали отиват на правилното място, а някои – и към европейската прокуратура“, категоричен бе министърът на културата.

 

Как ще гласуваме: Още няма договор за машините

Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.

За още новини от България кликнете ТУК

Подобни статии

Back to top button