ЛюбопитноНа ФокусПоследни новиниСвят

В бъдеще светофарите може да имат четвърти цвят

В едно хипотетично бъдеще, в което автономни автомобили ще се движат по натоварените пътища, светофарите може да имат четвърти цвят, добавен в полза на самоуправляващите се автомобили, предаде „ScienceAlert“.

Предложението на изследователи от Държавния университет на Северна Каролина е да се въведе допълнителен бял светофар, който да сигнализира на водачите, че автономните превозни средства умно управляват предстоящото пресичане. Смята се, че по този начин могат да се намалят както нивата на задръстванията, така и общият разход на гориво.

Автомобилите и камионите, които се управляват самостоятелно, няма да имат нужда да „гледат“ към белия светофар, защото ще комуникират с него по безжичен път. Той обаче ще служи като знак за шофьорите и пътниците, че трябва да следят самоуправляващите се превозни средства, преминаващи през кръстовището.

„Червената светлина все още ще означава „стоп“. Зелените светлини все още ще означават тръгване. А белите светлини ще подсказват на шофьорите да следват автомобила пред тях“.

-Али Хаджбабайе, стоителен инженер

Концепцията, която предлагат използва изчислената мощ на автономните превозни средства. Ето как работи тя: 

Автономните превозни средства ще поддържат комуникация помежду си и със светофарите на кръстовищата, в рамките на определен обхват. Това би им позволило да координират по-ефективно и интелигентно движението – например да дават предимство на сливащите се пътища с повече превозни средства и да дават съвети за оптимална скорост.

Всички шофьори, които се намират на пътя, ще бъдат информирани да следват пътя на превозното средство пред тях чрез бялата светлина: да спрат, ако то спре, да продължат, ако то продължи. След като броят на автономните превозни средства на кръстовището спадне под определен праг, светофарите ще се върнат към нормалния вариант с червено, жълто и зелено.

В симулирани модели е доказано, че автоматичните превозни средства сами по себе си подобряват потока на движение, а още повече, когато се въведе бялата фаза – което след това има положителен ефект върху намаляването на разхода на гориво. Колкото по-висок е процентът на автономни превозни средства на дадено кръстовище, толкова по-бързо се движи трафикът, като са възможни подобрения от около 40 до 99 % по отношение на общото намаляване на закъснението.

„Предоставянето на част от управлението на пътния поток на автономните превозни средства е сравнително нова идея, наречена мобилна парадигма за управление. Тя може да бъде използвана за координиране на трафика при всеки сценарий.“

-Али Хаджбабайе

Според Хаджбабайе концепцията за бялата светлина на кръстовищата е важна, защото информира шофьорите на обикновени автомобили какво се случва. Така те ще знаят какво трябва да правят, когато наближават кръстовище. 

Изследователите отбелязват, че след като броят на автономните превозни средства на дадено кръстовище надхвърли 30 %, подобренията стават по-значителни. При 70 процента от автомобилите в движението, кръстовището може да работи предимно като напълно автоматичен режим на бяла фаза.

Модернизирането на всяко кръстовище, разбира се, ще отнеме време и пари, но изследователите смятат, че някои аспекти на идеята за бяла фаза могат да бъдат реализирани сравнително лесно. Следващата стъпка напред биха могли да бъдат тестовите изпитания в определени райони.

За още много интересни статии ни последвайте във фейсбук – Bulletin.bg
или просто разгледайте категорията ни ЛЮБОПИТНО

Латвия конфискува коли от пияни шофьори и ги дарява на украинската армия

Подобни статии

Back to top button