Делян Добрев: Как е възможно Лукойл да е по-силен от държавата?!
Нередактиран текст от Фейсбук страницата на Делян Добрев:
На 24 януари 2023 влезе в сила Закон за компенсиране на разходите на потребителите за транспорт. Вносители на този законопроект сме аз и колеги от групата на ГЕРБ – СДС, а основната му цел е да накара Лукойл да прави вноски във ФСЕС в размер на 70% от свръхпечалбата, която му гарантира дерогацията на Асен Василев. Събраните средства, според Закона, се връщат изцяло на потребителите под формата на държавна отстъпка за бензин/дизел/газ…
Повече от 6 месеца след влизането на закона в сила, резултатите са следните:
1. Няма 1 стотинка внесена във фонда;
2. ПП дойдоха отново на власт и цената на бензина и дизела тръгна рязко нагоре;
3. Компенсации няма – дерат ни ежедневно по бензиностанциите;
4. Лукойл си „развяват байряка“;
5. Няколко поредни правителства мълчат като „партизани на разпит“ защо Лукойл не спазва закона!
Едно от определенията за държава гласи, че „Държавата е въплъщение на закона в обществото“. Ако законите не се спазват, има ли държава? Как е възможно Лукойл да е по-силен от държавата?!
Искам всеки български шофьор да знае с колко е ощетен от неработещия закон! Затова направих съвсем точни калкулации каква сума е трябвало да внесе Лукойл във Фонда за сигурност на енергийната система (ФСЕС) и ако законът се изпълняваше, каква компенсация щеше да получи всеки на литър за целия период до момента (благодаря на Николай Павлов за калкулациите и оформлението – прилагам неговата таблица към поста).
От таблицата се вижда следното:
1. Руският петрол, доставян до момента в рафинерията представлява 89,55% от всичкия петрол;
2. Уралс е среднопретеглено с 23,19 USD по-евтин;
3. Усредненият валутен курс USD/BGN e 1,80381;
4. След прилагане на формулата в Закона се получава вноска в размер на 622 124 781,94 лева за периода;
5. Седем месечният период е 212 дни, тоест Лукойл е трябвало да внася средно по 2,9 млн лева на ден във ФСЕС.
6. При действаща мярка от 25 стотинки на ден, това струваше на бюджета средно 1 млн. лева на ден или 2,9 пъти по-малко!
7. Тоест, ако законът се изпълняваше и събраните средства се разпределяха за компенсации, то компенсациите щяха да са в размер на 73 стотинки на литър гориво! Горивата след отстъпката щяха да струват под 2 лева на литър!
Всеки може сам да сметне колко литра е заредил в последните 6 месеца и колко пари не му е върнала държавата, защото някой не иска или не може, или му плащат, за да не приложи закона!
Има ли компетентни органи? Ще се самосезират ли?