„Зелените“ отново блокират магистрала „Струма“, може да се забави с 3 години

Регионалното министерство отново обмисля ново проектиране на изцяло ново трасе за автомагистрала „Струма“, с която да бъде извадено от кресненското дефиле.
Това би забавило проекта с 3 години, ще го оскъпи значително и може да се окаже още по-вредно за природата.
Идеята на ведомството е след месец да обяви обществена поръчка за проектиране на трасето от София в посока Кулата, така че да се заобиколи дефилето вместо да се работи по избрания от експертите след години на анализи източен вариант, при който в посока гръцката граница трябваше шофьорите да се движат по разширеното трасе на настоящия първокласен път Е-79. Новият терен на изток от Кресненското дефиле, за който вече има избрани изпълнители (Грома Холд и ГБС), но под условия да започнат работа при осигурено финансиране и направен анализ за съответствие с ОВОС, остава по предвиденото в източния вариант трасе.
Идеята отново да се промени трасето е под натиска на “зелените” организации, които от години бойкотират и блокират изграждането на магистрала “Струма” заради лобистки интереси на чужди компании за строителството на дълъг тунел от 15,4 през Кресненското дефиле с платна и в двете посоки. Според направените анализи и мненията на експерти – проектанти, инженери, строители и независими еколози, този проект би би в пъти по-скъп, много по-труден за изпълнение, а освен това и опасен както за хората, предвид сеизмичността на района, така и за природата заради необходимостта от изхвърляне на скалната маса от пробивите, както и заради нуждата от редица помощни пътища през самата планина. Уж “зелените”, обаче настояват за него, което поражда и съмнения за мотивите им.
За да е и вълкът сит, и агнето цяло от регионалното министерство са предложили алтернативния вариант, при който избраните вече строителни компании завършват трасето в посока Гърция на изток от Кресненското дефиле, а за магистралния път в посока София се проектира ново, отново извън дефилето вместо да се разшири настоящето трасе на първокласния път и да се изпълнят допълнително мерки за опазване на природата и животинските видове.
Възлагането за проектирането на ново трасе и подготвяне на ОВОС за него обаче ще забави проекта за завършване на магистрала “Струма”, с близо 3 години, като освен това ще оскъпи проекта, най-малкото заради допълнителните суми за проектиране и увеличението на цената на труда и строителните материали за този период. В този случай проектът за цялостно завършване на магистрала “Струма” няма как да завърши в предвидения срок до 2027 г., обясниха за “Труд news” представители на строителния бранш. Тъй като цялостното изграждане на такъв сложен проект, независимо от предпочитаното трасе за една година е абсолютно невъзможно. В този случай държавата ще трябва да върне на Брюксел вече получени над 1,6 млрд. евро за изградените и завършени отсечки от аутобана. Затова и експертите призовават магистрала “Струма” да бъде построена по вече избрания източен вариант, вместо да се правят експерименти, които могат да струват милиарди на данъкоплатците.
Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.
За още новини от България кликнете ТУК
Изненади в последния момент в София и Варна, вижте екзит половете: