На ФокусПоследни новиниСпорт

Айртон Сена – вечният шампион

1 май 1994 година, това е най-черния ден в историята на Формула 1. Имола, това е мястото, където най-великия пилот във формула 1 на всички времена Айртон Сена намира смъртта си. Той удря болида си с близо 300 км/1 в бетонната стена на завоя „Тамбурело“, по време на шестата обиколка.

Съдба, прокоба, технически гаф или миг невнимание?

Уикенда започва лошо – още в петък Рубенс Барикело оцелява на косъм след жестока катастрофа, а на следващия ден австриеца Роланд Ратценбергер загива на крехката възраст от 24 години. Има слух, че Сена е бил подготвил знамето на Австрия в болида си, което да бъде развято, когато той пресече финала първи.
Искал е тази победа да бъде за Роланд.
Изхода на състезанието обаче е друг, след стотици експертизи и теории все още не е ясно какво точно причинява фаталния край.

Айртон Сена

Доказателства – няма.

След катастрофата разследващите бързо събрали всички остатъци от катастрофата поради две причини. Първо да изчистят максимално бързо пистата и да няма повече инциденти и второ да предотвратят влизането на фенове на пистата. 
Останалото от болида било натоварено на камион, след което частите попадат в полицейско управление и така причината за повредата остава неясна. 

 

 

Има мит, че конструкторите направили промени по кормилната щанга за да се чувства Сена по-удобно в кокпита и това е било по нареждане на самия Айртон. 

Айртон Сена

Експертите са единодушни

Бразилецът е познавал отлично пистата и в частност „Тамбурело“, затова има всякакви теории – от това, че Айртон е бил в траур заради смъртта на Ратценбергер, от появата на Михаел Шумахер, та до това, че той се бил скарал със приятелката си преди състезанието. 
През 2007-ма година съдът постановява: Сена е починал заради дефектен лост на волана. Вината е на Патрик Хед, който е отговарял за контрола на качеството на автомобилите по това време, но е оневинен заради давността на италианското законодателство, което гласи – непредумишлено убийство пада по давност след 7,5 години. 
Присъди – няма.
Ейдриън Нюи твърди друго, в своята автобиография той гласи, че носи вина за смъртта на на Сена, заради дизайна на болида, който е създал. Той е бил твърде рисков, трудно управляем и почти нямал системи за сигурност.

Айртон Сена Катастрофа

Сена – началото.

Роден през 1960 г в Сау Пауло Сена започва да кара още като невръстен, но талантът му е дошъл след много труд. Имал е големи проблеми с координацията, и баща му не му давал по-мощен карт от 1 кс. Първото си състезание той печели на 13 и то не заради друго, а защото по онова време това е минималната възраст за участие в такова.

След шампионски титли в картинга през 1977, 1978, 1979, 1980 и 1981.

Зимата на 1980 г. е изключително съдбоносна за него, тогава той През зимата на 1980 г. напуска Бразилия, за да отиде във Великобритания, и до август 1981 г. вече участва в два шампионата – Townsend Thorensen и RAC Формула Форд 1600. Тъй като баща му го кара да се откаже от автомобилните спортове, той е принуден да търси спонсори, но идеята му се проваля и през октомври обявява оттеглянето си. Завръща се обратно в Бразилия, където за кратко опитва да се занимава със строителната фирма на баща си. Там желанието му да се състезава става още по-силно и след като баща му му дава възможност за избор, Сена избира автомобилните спортове.

През февруари 1982 г. той вече се състезава в европейския шампионат, както и в шампионата Pace Petroleum. През 1983 г. се състезава в британската Формула 3 и от 21 състезания, Сена има 13 победи, 15 първи позиции и титла.

Дебютира във Формула 1 през 1984 година при Толеман. Още първата година той се качва 3 пъти на подиума – в Монако, Великобритания и Португалия, още след първата година и веднага отива в далеч по сериозния отбор на Лотус. Това се оказва добър ход за Сена, като през 1986 той печели 7 първи позиции и побеждава в Португалия и Белгия ,като първата победа е още първото състезание. През 1986 резултатите са почти същите, а сезон 87′ става трети в генералното класиране. Тогава той решава да премине в отбора на Макларън-Хонда.

Голямото съперничество

Съотборник на Сена става Ален Прост – професора, който е текущ шампион. Още от самото начало те са в конфликт, дали заради тотално различните им характери или заради това, че Прост се чувства застрашен до ден днешен не знаем. 
Сена печели първата си титла във Формула 1 с невероятните 13 първи позиции и 8 победи.

Ябълката на раздора става състезанието през 1989 г. на  Сузука, Япония. Сена му трябват 2 победи в последните 2 състезания, но въпреки пол-позишъна на бразилеца Прост успява да го изпревари и да задържи първото място и не го отстъпва. Болидите на двамата пилоти се изравняват, Сена атакува , но Прост не отстъпва при влизане в комбинацията от последните два завоя в обиколката на пистaта, което довежда до сблъсъка им и излизането им извън състезателното трасе. Прост спира, но маршалите избутват колата на Сена обратно на пистата и той продължава състезанието и скоро след това си връща лидерската позиция от Алесандро Нанини. По-късно обаче е дисквалифициран заради завръщане на пистата, но на място, различно от това, на което я е напуснал, и благодарение на това Ален Прост става световен шампион за трети път.

За сезон 1990 французинът подписва договор с Ферари. След 14 състезания на следващата година Сена има 6 победи срещу 5 за Прост. В Голямата награда на Япония Айртон е по-бърз на квалификациите, но това му отрежда да стартира от дясната, по-мръсна част на писта, което дава предимство на Прост, заел втората позиция. След като Сена води разгорещени спорове, се взема решение стартовата решетка да бъде променена, но впоследствие тази договорка се анулира и малко преди началото бразилецът е бесен. Стига дори дотам, че отправя открити заплахи срещу Прост, че дори да бъде атакуван в първия завой, няма да отстъпи позицията си на пистата. На старта Ален наистина е по-бърз, но не достатъчно, за да го изпревари преди първия завой, Сена е с половин дължина на автомобила си по-назад и вдясно от него, и на първия завой двата болида се сблъскват, което означава край на надпреварата за пилотите и втора световна титла за Айртон. Катастрофата е причинена от Сена.

През 1991 г. бразилецът печели 7 състезания и третата си световна титла.
През 1992 г. обаче Макларън Хонда е изместен от лидерското място в световния шампионат от Уилямс Рено и Сена успява да стигне само до четвъртото място в крайното класиране, а британецът Найджъл Менсъл печели титлата доста преди края на сезона.

През 1993 г. Сена постига договорка с Макларън, според която ще му се заплаща за всяко състезание отделно по 1 млн. долара. Сена продължава успешното си представяне на  Голяма награда на Монако, като печели рекордна шеста победа. Последният кръг от шампионата е на пистата Аделаида, където той взема и първа позиция на старта, и победа. Шампион е Ален Прост с Уилямс. Последното му състезание за Макларън ги прави най-успешния отбор с актив от 104 победи, но Сена вече търси нов екип и се договаря за преместване в Уилямс.

Пътят към вечността

Автомобилът на Уилямс в началото на 1994 г. е далеч от перфектния състезателен болид – теза, която Айртон многократно споделя със своите най-близки хора, в това число и с бившия си съотборник Герхард Бергер, той взема първи позиции не само в Бразилия и Япония, а също и в Италия.
Сена води и рестартираното състезание в Сан Марино, което ще се окаже и последното в живота му.
Причината за смъртта на Сена е рана в областта на дясната вежда, причинената от носач, който пробива каската му. Веднага след удара той получава мозъчна травма и изпада в кома. Лекарите са категорични: Айртон Сена няма мозъчна дейност и няколко часа след това семейството му решава да го остави да си отиде в мир.

Авиокомпанията уважава искането на семейството на Сена и ковчегът му е поставен в Бизнес класа, няма как тялото на такъв човек да бъде „метнато“ в багажното отделение. Когато тленните останки на шампиона стигат в родната му Бразилия там го чакат за последния му път над половин милион души, улиците на Сао Пауло са изпълнени с траур.

Ален Прост присъства на погребението на своя най-голям конкурент на пистата, години по-късно Професора признава, че често мисли за Сена и в края на деня му е повече приятел, колкото съперник.

Мнозина уважавани медии, спортисти, коментатори и фенове на спорта смятат, че Айртон Сена е най-великия пилот качвал се на болид във Формула 1. Макар, той да няма най-много титли стилът, харизмата и усещането за автомобила остават неповторими. Ако някой е можел да надмине възможностите на болида, то това е бил той – Айртон Сена.

Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.

Подобни статии

Back to top button