БългарияНа Фокус

Милиарди левове са раздадени без обществени поръчки у нас, алармираха от служебния кабинет (ВИДЕО)

Над 8 млрд. лева са раздадени на различни фирми у нас за изпълнение на дейности без обществени поръчки. Тази информация изнесоха трима министри след днешното заседание на служебния кабинет. Това се е случвало чрез т. нар. “ИнХаус” процедури, които според настоящите управляващи са вратички в закона, чрез които да се избегнат обществени поръчки. 

 

“Те позволяват даването на огромно финансиране без конкурси. Това го има във всички европейски законодателства, но само в ограничени случаи. Както ще видите, това не така в последните години в България”, обясни говорителят на правителството Антон Кутев.

 

“Публичните предприятия са сключили договори за над 20 милиарда лева. От тях 11 млрд. и 700 млн. са били с поръчки. Осем милиарда са раздадени без поръчки”, каза министърът на финансите Асен Василев.

 

 

Той обясни, че идеята за обществените поръчки без конкурс е била тези поръчки да се възлагат на държавни предприятия, които могат да изпълнят поръчката. Те обаче на свой ред ги давали на подизпълнители.

 

Тези средства са раздадени без обществени поръчки по две основни направления – укрепване на свлачища и строеж на АМ “Хемус”. Според регионалния министър Виолета Комитова 570 милиона лева са отпуснати за укрепване на свлачища без конкурс, като причината е била спешност.

 

“За 2019 г. с министерско постановление е имало голяма спешност да се укрепят 84 свлачища, за което са отпуснати 580 млн. лева от бюджета. 201 млн. отиват в “Автомагистрали”, което договаря с 30 фирми и им превежда 188 млн. авансови плащания без обществени поръчки. За всяка фирма сумата, която се превежда, се определя от оферта, определена от фирмата. Фирма Х, например е получила договор за 16 млн.”, обясни служебният регионален министър.

 

За всичките 84 свлачища авансите са раздадени през декември 2019 г. Само по едно свлачище се работи – това при Рилския манастир. Срокът на договорите изтича през декември тази година. Трудно ми е да си представя как ще ги изпълним, каза още тя.

 

Като пример за недобросъвестно изразходване на държавни средства от МС посочиха магистралите. С две постановления – от 2018 и 2019 г., държавата осигурява 3.71 млрд. лв. от националния бюджет за изграждането на АМ “Хемус”. Регионалното министерство и АПИ дават на “Автомагистрали” ЕАД, която се явява строител на обекта, сумата от 1 млрд. 140 млн. за изграждането на аутобана. Търговското дружество от своя страна раздава авансово 996 млн. на 45-50 фирми за бъдещото строителство на трасето.

 

Министрите увериха, че строителството на магистралата няма да спира.

 

Проверките показвали още, че „Автомагистрали” е сключило договори с 30 фирми без обществени поръчки и за 3-4 дни на тях са им преведени авансово 188 млн. лв.

 

„В пътното строителство има „фирмено робство”. Фирма се сдобива с огромна поръчка, без да има капацитет. Тя наема подизпълнители – фирми „роби“, които работят без договори. Едната фирма е робовладелецът, а останалите са роби, които работят без договори, не могат да се оплачат и да си искат парите“, обясни министър Комитова.

 

Тя добави, че в много обществените поръчки е прилагана процедурата „инженеринг”.

 

„Чрез нея всички цифри и стойности могат да се завишават в пъти”, каза Комитова. И даде пример – ако на изпълнителя му трябват 100 кубика чакъл, той може да напише, че са му нужни 500 и няма кой да докаже, че не е така.

 

„При инженеринга се възлага на една и съща фирма да направи проект на хартия и на същата фирма – да го изпълни. Тя си наема и надзорна компания да следи качеството”, обясни Комитова.

 

“Огромни суми от нашите пари са давани по метод без обществени поръчки. Това е разхищение на държавния ресурс, което се раздава по неясен начин”, допълни министърът на икономиката Кирил Петков.

 

По темата за язовирите Петков коментира, че 630 млн. са дадени на Държавната консолидационна компания.

 

“Тя авансира 100% на държавната компания, която е нейна собственост, монтажи. От тези 630 млн. до този момент имаме само десет приключили ремонта. За тези ремонти, при които аз влязох лично в детайл да видя какво се е случило, цифрите, които видях – беше два пъти цената на бетона в сравнение с пазарната цена и пет пъти цената на транспорт”, отбеляза министърът.

 

Петков добави, че за него е било фрапиращо, че от десетте изпълнени язовира всичките десет са били на много близки цени.

 

“Над близо 80% от фирмите, които са изпълнявали тези договори, са само пак между 7 и 8 фирми. Голяма концентрация на фирми, всичките са с много близки стойности на единични цени независимо къде се намират в България. От трите язовира, които проверих лично, и “Пазар дере”, и Злати войвода са изпълнени от една и съща фирма, тя ли е най-конкурентната навсякъде в България”, отправи Петков въпрос.

 

Според служебния кабинет 42% от парите на държавните предприятия са раздадени без обществени поръчки. На немалка част от конкурсите, които са минали по законов ред, се е явил само 1 кандидат.

Разследват палеж след пожара на пазар в Перник

 

Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.

За още новини от България кликнете ТУК

Подобни статии

Back to top button