BulletinПоследни новиниСвят

Мицкоски: Няма да троша народни пари за Коридор 8, ако България не свърши своята работа

Няма да строим (третия участък от жп линията от Коридор 8), докато българите не завършат своя тунел, т.е. тяхната половина и онези километри, които липсват до връзката с националната железница на България.
Докато не бъдат изпълнени задълженията от другата страна на границата, е безсмислено да се харчат половин милиард евро за нещо, което няма да функционира.

Това заяви македонският министър-председател Християн Мицкоски.

„В момента бюджетът за реализацията на този проект е 550 млн. евро, от които 350 млн. са заем, а 200 млн. са безвъзмездна финансова помощ. Ние трябва да върнем 350 милиона. Изпълнителят има право на неустойки и искове. Скромният ми инженерен опит казва, че ще са необходими поне още 200 милиона. Така че от тези 350 ще стигнем до половин милиард, които ще трябва да платим. И да, 200 милиона евро са грант и ще бъдат платени от европейските данъкоплатци. Това е вярно, но ние влизаме с 500 милиона“, каза лидерът на ВМРО-ДПМНЕ пред “Сител”.

На въпрос защо твърди, че България няма да строи тунела, Мицкоски отговори, че “подобен пример е граничният пункт Клепало, който у нас е готов, а в България не е насипан дори кубик пясък”.

„Смятаме, че докато този проект не придобие завършен вид, ще бъде безмислено трошенето на народни пари“, добави той.

Относно процеса на европейска интеграция, Мицкоски посочи, че е объркан от посланията на София.

“Многостранен или двустранен е проблемът? Чуваме объркващ тон и изявления от София. Надявам се, че след като обществото се консолидира след изборите, ще имаме по-ясна картина и ще получим окончателни послания. Ние казваме, че когато българският парламент ратифицира договора за присъединяване на страната към ЕС, тогава ще влязат в сила промените в конституцията. Нека направим още един шедьовър”, каза македонският премиер, намеквайки за Преспанското споразумение с Гърция.

“Голяма част от европейските и световните дипломати гледат съпричастно на нашите аргументи и позиции, свързани с едно възможно решение, което предлагаме и за което говорим през изминалия период. И накрая, на нас като държава се гледа като партньор, а не като нещо, което трябва да бъде подкупено. Възвърнахме доверието и достойнството на международната сцена. Очаквам тази тема да приключи в следващия период, за да можем да отблокираме процеса и да започнем преговори”, каза още Християн Мицкоски.

Бюлетин припомня, че на 16 октомври Европейската комисия съобщи, че България и Северна Македония са потвърдили ангажимента си да продължат изграждането на железопътен Коридор 8.

Новината стана ясна след срещата на високо равнище в Брюксел между Европейската комисия, Бисер Минчев, заместник-министър на транспорта и съобщенията на България, Стефан Вълкановски, държавен секретар в Министерството на транспорта на Северна Македония, Синиша Ивановски, директор на железопътната инфраструктура в Северна Македония, финансовите институции ЕИБ и ЕБВР и Секретариата на Транспортната общност.

Двете страни се споразумяха да провеждат редовен диалог на високо равнище и да създадат съвместна работна група за Коридор 8. Освен това съответните министерства ще работят за намирането на координирано техническо решение за изграждането на трансграничния участък от коридора.

“Коридор 8 е критична железопътна връзка за целия регион и за ЕС. Той ще осигури по-бързо пътуване на стоки и пътници, ще увеличи мобилността, достъпа до пазара и конкурентоспособността на Западните Балкани. Комисията приветства повторното потвърждаване на ангажимента на България и Северна Македония по отношение на Коридор 8, което показва желанието за регионално сътрудничество от съществено значение за бъдещето на двете държави”, се казва в позиция на ЕК.

 

Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.

За още новини от света кликнете ТУК

Зеленски иска още пари от ЕС преди „опасната зима“

Подобни статии

Back to top button