
От Министерството на регионалното развитие и благоустройството съобщиха резултатите от възложената проверка на участъка от АМ „Струма“, където стана тежката катастрофа, при която загинаха 45 македонски граждани. Министър Виолета Комитова съобщи за редица нередности – от административни, до изпълнението на маркировката, мантинелите и сигнализацията на мястото.
„Историята на този път започва от 2002 г, с одобрен технически проект и разрешение за строеж. През 2006 г. има допълнително разрешение за строеж на пътни възли. АКТ 15 е издаден през 2007 г. и се води скоростен път с разрешена скорост 90 км/ч. Незнайно защо, през 2013 г. скоростта е увеличена на 120 км/ч.“, каза Комитова.
Началникът на ДНСК арх. Влади Калинов отговори за това какви са мотивите за вдигането на скоростта от 90 на 120 км/ч. Тя е увеличена само на базата на промяна на маркировката и знаците.
Това, което нас ни притеснява, че още в самия проект напречните виражи на пътя са малко над 4%, което означава че скоростта трябва да е 90 км, обясни архитектът. При по-висока скорост превозните средства се отконяват в ляво, а в случая с катастрофата, автобусът е тръгнал надясно, което е предпоставка да се преполага, че той се е движел с ниска скорост, смята арх. Калинов.
Това обаче не е всичко – поставянето на маркировка е било възложено чрез ин хаус процедура, показва проверката на МРРБ. Има обаче забавяне в изпълнението й.
„Като грапавост пътната настилка е добра, в доста добро състояние. Относно маркировката – тя е възложена чрез ин хаус процедура на две фирми с един и същ собственик. Към датата на катастрофата има изпълнена само осевата линия, има около 6-месечно забавяне на изпълнение на маркировката“, каза още министър Комитова.
Същите две фирми е трябвало да поставят и указателни знаци.
„Има поставен знак за скорост 120 км/час, чийто показатели за видимост са били над допустимите“, посочи министър Комитова.
По думите й мантинелите са стари.
„Мантинелата наречена „рибена опашка“ е поставена през 2007 г и тогава отговаря на нормите. Към 2021 г. обаче има нови норми“, обясни още Комитова.
Тя оцени като много добро състоянието на пътната настилка:
„Като грапавост пътната настилка е с много добри показатели. Също така съпротивлението на хлъзгане е много добро, така че като цяло състоянието на пътната настилка е много добро“, каза регионалният министър.
Според регионалния министър скоростта на движение на автобуса не е била висока в момента на фаталния удар. А причина за смъртта на толкова много хора е не самият удар, а последвалият пожар.
„Очевидно, катастрофата не е била с голяма скорост, но е възникнал пожар. Имаме много странно събитие – пожар, който според мен е основната причина за жертвите. Нямаме обяснение как точно е изгорял този автобус“, допълни тя.
Комитова отново потвърди, че трасето няма издадено разрешение за ползване или т. нар. Акт 16. А издаването му толкова години след завършването на трасето би било сложна процедура.
По думите ѝ през 2007 г. е изготвен АКТ 15 и отсечката е открита от тогавашния премиер.
„Това, което МРРБ може да направи като краткосрочни мерки, е да подмени маркировката и да намали максимално допустимата скорост на 90 км/ч“, смята министър Комитова.
Нейният заместник Иван Шишков заключи, че „де юре, този проект нито е проектиран за скоростен път, нито за автомагистрала“.
Министър Комитова възложи проверката на участъка между Драгичево и Горна Диканя след като бяха открити проблеми в инфраструктурата на пътя, които биха могли да са допринесли за фаталния инцидент, при който загинаха 45 души.
Бременна жена пропадна в шахта в София, откараха я в болница
Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.
За още новини от България кликнете ТУК