На ФокусПоследни новиниСвят

Огромен тайнствен флот от „тъмни“ кораби помага на Русия да доставя петрол и да заобикаля санкциите

Русия все още намира начини да продава петрол на купувачи из цял свят, съобщава CNN. Но дори службите, които следят движенията на петрола по цял ден през океаните не могат да разберат точно кой го разпространява.

След като западните санкции срещу Русия бяха увеличени, все повече и повече танкери се включват в мистериозна флота, която разнася руския петрол из света.

Според експерти, размерите на тайнствената флота вече наближават 600 кораба или около 10% от големите танкери на света. И тази цифра продължава да се увеличава.

Кой притежава и кой управлява корабите все още е мистерия. След като търговията с руски петрол стана по-сложно, много западни доставчици спряха да предлагат услугите си. Нови, незнайни играчи се включиха, с офшорни фирми в Дубай или Хонг Конг. Някои купиха кораби от Европа, други взеха стари, скърцащи кораби, които са за бракуване.

„Навлезнахме дълбоко в тъмните изкуства“, споделя висш служител във фирма за търгуване с петрол пред CNN

На кой доставят петрол тези кораби?

Флотът, опериращ извън радара, е станал все по-важен за Москва в опитите да се избегнат западните санкции, докато Русия се преориентира и продажбите в Китай и Индия почват да стават по-големи от тези в Европа. Благодарение на него може да се заобикалят ограниченията в цената и законовите проблеми с доставките и доставките към Азия да бъдат изпълнени.

През 2022 година Китай внесе 19% повече руски петрол от 2021. Индия увеличи своето потребление на руското гориво с невероятните 800%, до 900,000 варела на ден. Турция продължи да внася продукти, но тепърва ще се види дали ще има промяна след забраната от февруари.

Какво представлява флота?

Флота се разделя на два вида кораби според експертите – „сиви кораби“ и „тъмни кораби“. Сивите кораби са собственост на европейски фирми, които ги продават на нови фирми в Азия. Тъмните кораби са ветерани на заобикалянето на западни санкции, които са доставяли в Иран и Венецуела при предишните конфликти. 

„Корабите изключват своите предаватели, за да не разберем какво правят“, казват експертите

Западните фирми не могат да внасят руски петрол, но нищо не ги спира да доставят петрол на купувачи като Китай или Индия, стига да се уважават таваните на цените, определени от Г7.  

Но все пак законовите рискове и рисковете за репутацията на западни фирми са сериозни, което предизвиква нуждата Русия да работи с тези „сенчести“ доставчици. Тъй-като нуждата от петрол на Индия и Китай расте, близо 25 до 35 кораба се включват във флота всеки месец – което значи, че до края на годината той може да се удвои.

Експертите смятат, че опасността идва от това, че Русия може да се възползва от флота да заобикаля санкциите и да продава на цени, над поставената граница. Сигурността също е повод за притеснение – тъй-като става въпрос за стари кораби, опасността от екологическа катастрофа е сериозна.

Източник: CNN

Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.

За още новини от света кликнете ТУК

Западни фирми казват, че са напуснали Русия – но дали наистина е така?

Подобни статии

Back to top button