От НАП увериха: Няма повод за паника

Почти две седмици след хакерската атака срещу базата данни на НАП, която засегна 5.1 млн. български граждани, или с други думи – почти всички работещи пълнолетни хора в държавата, от приходната агенция решиха да съобщят на гражданите какви могат да са опасностите за тях.
От НАП уверяват, че нямало причина за паника. Това каза говорителят на НАП Росен Бъчваров на пресконференция на агенцията по повод на изтичането на личните данни на милиони българи.
„Няма пряка и непосредствена заплаха за имуществото на българските граждани или хипотетична възможност за задлъжняване на лицата. Няма причина за паника и необмислени действия”, каза Бъчваров.
Българите не се налага да правят смяна на личните си документи, потвърдиха от НАП. Това е логично заключение, след като същите „изтекли“ ще бъдат записани и на новите лични документи.
От Агенцията съветват да се сменят паролите на електронните пощи, както и номера на Персоналния идентификационния код /ПИК/ към НАП.
До момента има около 500 хил. проверки от граждани за това дали са изтекли личните им данни. Приблизително две трети от направилите справки имат неправомерно разпространени данни.
Росен Бъчваров обяви, че приложението не допуска грешка при запитване от българските граждани.
„Има случаи, в които изпращането на съобщението се забавя. Поради тази причина допускаме три запитвания. Хората, които живеят извън България, ако нямат български мобилен номер, трябва да се свържат с НАП”, уточни говорителят на Приходната агенция.
Бъчваров обяви, че в момента се съпоставят 70 млн. записа в базата на НАП с тези, които са разпространени публично. „Към момента не сме сигурни, че разпространената информация не е манипулирана”, каза той.
Асоциацията за отговорно небанково кредитиране заявиха, че няма опасност да се теглят кредити с изтеклите лични данни.
„И преди това събитие и към настоящия момент компаниите, ангажирани с потребителско кредитиране, са предприели достатъчно мерки за идентификация на своите клиенти. Отделно от това процесът винаги включва намесата на служител, което верифицира процеса на отпускане на кредит. Кандидатстването за онлайн кредит не изчерпва процеса. Човекът, който тегли кредит, се явява пред служител на компанията и се идентифицира с документа си за самоличност”, обясни председателят на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране Николай Цветанов.
По отношение на онези 189 българи, чиито пълни пакети лични данни са били „похитени“, от НАП заявиха, че са осъществили контакт с тях и вече са предприети необходимите мерки.
За още новини от България кликнете ТУК.