Разследването на „Вежен“: Версиите и съдбата на българския кораб
Продължава разследването на властите в Швеция за евентуален саботаж при прекъсването на оптичен кабел в Балтийско море. Основен „заподозрян“ е българският кораб „Вежен“, плаващ под малтийски флаг. Плавателният съд беше задържан вчера от властите в Швеция.
Според експертите у нас едва ли става въпрос за умишлено престъпление. Кап. Васил Данов, член на ръководството на Атлантическия съвет на България смята, че вероятно става дума за небрежност.
„Не вярвам корабът „Вежен” да е скъсал нарочно кабела в Балтийско море. Нямат интерес нито капитанът, нито екипажът, нито корабособствениците да извършат такова престъпление”, коментира той пред НОВА.
По думите му обаче и обясненията, дадени от българския собственик – Параходство „Български морски флот“, звучат неубедително.
„Би трябвало от Българския морски флот да дадат по-кратки сведения за случилото се. Обясненията на кап. Калчев звучат малко неубедително”, смята експертът.
По думите му съвременната техника ограничава до минимум риска от подобни инциденти.
„Корабът е построен в Китай през 2022 г. Той е съвършено нов – с доста добри електроника и автоматика. Подобно елементарно изпускане на котвата в лошо време е почти изключено при наличието на сериозна техника и такъв опитен команден състав”, каза още кап. Данов.
Припомняме, че часове след като Швеция задържа кораба, шефът на БМФ даде брифинг, на който обясни как заради силна буря една от котвите на плавателния съд „изтекла” и вероятно именно тя е скъсала кабела.
„Няма как да не се чуе това. Котвата „гърми”, когато „изтича”. Екипажът би трябвало да види”, подчерта експертът. „Корабът тежи 32 тона. Няма как вълните да го подмятат”, допълни той. По думите му вълна с височина 1-1.5 м не е опасна за подобен плавателен съд.
Кап. Данов обаче не виждал умисъл в действията на екипажа на кораба, а по-скоро грешка или небрежност.
„Ако бъде доказана умисъл, виновните може да получат много тежки присъди. Зависи от законодателството, но обвиненията може да са за саботаж и дори за тероризъм”, заяви членът на ръководството на Атлантическия съвет на България.
И според капитан Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на Асоциациите на морските капитани едва ли става дума за саботаж.
„Не мисля, че става дума за саботаж. Вероятно заради лошо време някоя от защитите на котвата се е повредила и веригата ѝ се повлачила и повредила оптичния кабел. Имаше анализи в международни медии как един човек можел да направи това. Не мисля, че е възможно“, коментира Димитров пред бТВ.
Корабът се състои от 17 души – офицерски състав от 8 българи и изпълнителски състав от 9 граждани на Мианмар. Капитан е 41-годишният Антон Атанасов.
От Министерството на външните работи съобщиха, че посолството ни е непрекъснат контакт със шведските власти по случая.
За още много интересни статии ни последвайте във фейсбук – Bulletin.bg