
Предложението на Комисията за финансов надзор за система „бонус-малус“, по която да бъде определян размерът на застраховките „Гражданска отговорност“ вече е публикувано за обществено обсъждан.
След като предизвика объркване и недоволство при предишното обсъждане, предложението бе изтеглено за преработка, а това е новият му вариант.
Той предвижда размерът на застраховката да се определя в рамките на 7 категории. Водачите, които нямат нарушения на пътя ще плащат с до 25% по-ниска застраховка, а онези, с тежки нарушения и причинили смърт на пътя ще плащат до 4 пъти повече.
Ето и мненията на експертите за новото предложение:
„Този проект е същият като предишния, но с някои подобрения. Целта е да се повиши безопасността на движението по пътищата“, заяви застрахователният експерт Цветанка Крумова пред Нова тв.
„400% е много, но не е задължително. Това е като с глобите. Били много големи. Ами кой те кара да нарушаваш правилата? Никой не те кара“, сподели Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.
„В момента никой не може да каже какъв ще е ефектът от тази система, защото тя се базира на нарушенията на пътищата, а не на застрахователната статистика. Доброто нещо е, че ще се даде един рестарт на застраховката „Гражданска отговорност“. Всички застрахователи трябва да излязат с нови базови премии“, обясни Крумова.
„Всяко едно нарушение е потенциално ПТП“, допълни Георгиев.
Бонусите за изрядните според едната скала ще са до 23% и ще са нужни 5 години, за да се достигнат. При другата застраховката може да поевтинее с 25% след 7 години.
Застраховката ще върви и със собственика, и с шофьора, но не и с колата. Предвидено е системата да започне да действа от 2021 г.
Според Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадали при катастрофи трябва да се започне с по-малко на брой санкции. По думите му не трябва да се включват такива като неправилна маневра и неправилно изпреварване.
Председателя на СБО Емил Панчев е на мнение, че предложената система е стъпка в правилната посока, за да бъдат дисциплинирани шофьорите в България.
„Има хора, които нищо няма да ги спре, но ще има полза“, уточни Панчев пред bTV.
И Надежда Минкова от Института за пътна безопасност смята, че предложената система „Бонус-Малус“ има потенциал да коригира поведението на водачите.
Изведоха българин в чужбина, за просия, категорични са близките му
Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.
За още новини от България кликнете ТУК