ЛюбопитноНа ФокусПоследни новини

Тайните и заблудите зад най-престижната кола на СССР

За няколко поколения в бившия Източен лагер това бе най-престижният автомобил, достъпен за обикновени хора (“Чайка” бе само за Политбюро, “Волга” – за по-дребните партийни величия). ВАЗ 2106, познат в България като Lada 1500 S и 1600, бе и един от двата най-успешни модела на Волжския автомобилен завод, произвеждан три десетилетия и в над 4 милиона екземпляра. В пика на славата си струваше повече дори от снабдената с 4х4 “Нива”, и бе предпочитаната кола на киноактьори и спортни шампиони в съветския лагер.

Малцина обаче знаят, че славата на “шестицата” всъщност се крепи на няколко заблуди или неизпълнени обещания. През февруари 2023 се навършиха 47 години от раждането на този автомобил, което е добър повод да си спомнем познатите – и недотам познати – факти за него.

Снимка: automedia

Заблуда номер 1: не е точно нов модел

Работата по бъдещата “шесторка” започва просто като проект за леко модернизиране на съществуващия ВАЗ 2103. Даже е предвидено новата кола да носи същото име, с една добавена единица отзад – ВАЗ 21031.
Само че предстои ХХV конгрес на КПСС и на директора на Волжския завод не му е удобно да докладва, че са създали просто фейслифт на предишния фейслифт на Fiat 124. Затова обновената кола е представена като нов модел и получава ново име: 2106.
На снимката са 2103 (вляво) и 2106.

Снимка: automedia

Заблуда номер 2: шестицата е по-премиум

Всъщност задачата, поставена на главния конструктор Ю. Папин, не е да направят новата версия по-скъпа от старата, а тъкмо обратното. Целта е да се понамали използването на хромирани и метални елементи в сравнение с 2103, и да се осъвременят светлините, но “без съществено увеличение на цената”. За щастие в онази епоха пластмасите са на мода и замяната на хрома с черна пластмаса се приема добре от клиентите.

Снимка: automedia

Заблуда номер 3: развива 80 конски сили

Онова, с което “шестицата” наистина е по-“премиум”, е двигателят. Той идва от 2103, но е с увеличен размер на цилиндрите и работен обем 1.57 литра. При представянето е анонсирано, че ще развива “минимум 80 конски сили”.
Действително новият агрегат има с 12% по-голям максимален въртящ момент от стария. Но мощността му си остава само 78 конски сили заради всмукателния колектор, който с цел икономия е запазен непроменен спрямо моделите с по-малки двигатели.

Снимка: automedia

Заблуда номер 4: по-добри фарове и стъкла

При първоначалното представяне са направени и други гръмки обещания, които стават популярни сред публиката, но всъщност така и не се изпълняват наистина. Примерно обявено е, че “шестицата” ще има двустепенни мигачи, които ще светят по-ярко денем и по-приглушено – нощем, благодарение на специално реле. Стъклата пък трябва да са полирани. Но в хода на производството и двете рационализации отпадат.
На снимката са задните светлини на 2103 (вляво), сравнени с 2106.

Снимка: automedia

Цената обаче е по-висока

При дебюта си в края на 70-те ВАЗ 2106 струва 7900 рубли, докато “обикновената” тройка струва 7500. През втората половина на 80-те това е вече най-скъпата общодостъпна серийна кола в СССР, с цена 9200 рубли – с 200 повече от ВАЗ 2121 – “Нива”, независимо, че последният има по-сложно устройство.

Снимка: automedia

Уникални задни фарове

Една от видимите проблеми в сравнение с “тройката” са задните фарове, дело на дизайнера В. Степанов. Те са вероятно единствените в историята на автомобилостроенето, в които е вграден и компонент за осветяване на задния номер.

Снимка: automedia

Създаден е и пикап – ВАЗ-2106 Турист

Идеята на конструкторите е да създадат няколко специални версии, и даже е произведена една бройка от пикапа, наречен “Турист”. Но после се намесват икономически съображения и проектът е замразен, а пикапът си остава в един-единствен екземпляр

Изпробва се и автопилот!

В началото на 80-те Грузинската академия по механика на машините разработва автопилот, който трябва да се монтира серийно в автомобилите. Подписан е договор с ВАЗ и заводът субсидира разработването на тестова версия. Две години по-късно, през 1983, в Толиати пристига представителят на академията А. Нозадзе с готов прототип.
Той ползва монтиран на бронята светлинен датчик, който приема информация за пътя и подава сигнали към актуаторите, монтирани на волана, педалите, скоростния лост и ключа на стартера. На теория колата трябва да може да се движи сама с определена скорост и по зададен маршрут. На практика обаче през цялото време се отклонява встрани. Нозадзе си заминава за Тбилиси и повече не се появява.

Снимка: automedia

Изнася се и на Запад

Освен в страните от бившия Източен блок като България, Полша и Чехословия, 2016 се изнася и отвъд Желязната завеса. В Германия и Белгия се продава като Lada 1600 LS, във Великобритания – като 1600 GL.

Снимка: automedia

Бойкотират я заради Афганистан

Снимката е съвсем истинска: в Канада собствениците на бензиностанции бойкотират собствениците на Лада в знак на протест срещу съветското нахлуване в Афганистан. “Няма да зареждаме Лади, докато Съветите не се изтеглят”, гласи надписът.

Снимка: automedia

За генерали от КГБ

“Шестицата” е предпочитаният автомобил за по-високопоставените герои в съветското кино. В излъчвания неведнъж и в България “ТАСС е упълномощена да заяви” героят на Вячеслав Тихонов – генерал от КГБ – кара тъкмо шестица, когато се запознава с героинята на Илина Алфьорова.

Снимка: automedia

Втората най-масова кола на ВАЗ

2106 е вторият най-популярен модел на ВАЗ в историята – произведени са 4.175 милиона автомобила. Повече има само оригиналният ВАЗ 2101.
Парадоксалното е, че с напредването на годините моделът всъщност се влошава, вместо да се подобрява. Наистина в един момент се появява 5-степенна трансмисия вместо 4-степенната. Но изчезват хромираните елементи и светлоотражателите, ефектните капаци на колелата са заменени с обикновени оголени стоманени джанти, предната решетка става черна, и така нататък. Колата на снимката е от последните производствени серии и определено е загубила привлекателност.

Снимка: automedia

Прави се чак до 2005

Производството на “шестицата” в Толиати продължава чак до 2001 година. Междувременно от 1998 моделът се сглобява и от предприятието “РосЛада” в Сизран, а между 2001 и 2005 се прави в Ижевския автомобилен завод, също собственост на АвтоВАЗ.
На снимката е рендър на 2106, предложен от руски дизайнер на американския пилот Кен Блок.

Източник: automedia.investor

 За още много интересни статии ни последвайте във фейсбук – Bulletin.bg
или просто разгледайте категорията ни ЛЮБОПИТНО

Промоция на топено сирене ядоса потребителите на социалните мрежи

 

 

Подобни статии

Back to top button