БългарияНа ФокусПоследни новини

Василев: Бюджет 2025 е писан от Пеевски, Петкова: Няма да предложа намаляване на пенсиите

Бивш срещу настоящ финансов министър в сблъсък за параметрите на бюджета

Бившият финансов министър и депутат от ПП-ДБ Асен Василев с поредни нападки срещу предложения от служебния кабинет Бюджет 2025. Финансовата рамка защити настоящият министър Людмила Петкова и прехвърли топката за разходите на парламента. 

Според Асен Василев предложеният бюджет е „фиаско“.

Той обвини служебния премиер Димитър Главчев, че негов подпис от 22 ноември е ощетил инвитро фонда с два милиона лева, които са отишли за Държавния фонд „Земеделие“.

Асен Василев заяви, че бюджетът е писан от лидера на „ДПС – Ново начало“ Делян Пеевски, като целта му е да се раздадат пари на силовите структури.

„Това е бюджет, писан от Пеевски. Раздават се пари на държавната администрация, най-вече на силовите структури, където се говори: Господин Пеевски ви вдига заплатите.

Прави се една черна каса от милиард и 600 (хиляди лева), които да се похарчат по начина, по който се дадоха 85 милиона на Общините на Пеевски, без да е ясно за какво ще се похарчат – така че всъщност целите държавни финанси да се върнат обратно в „модела на джипката“ и купуване директно на гласоподаватели през държавния бюджет.

Преди малко г-н Главчев се опита да оправдае в фиаското на Бюджет 2025, използвайки моето име. Неговото изказване е нагло, некомпетентно и невярно. Погледнете тригодишната прогноза за Бюджет 2024 – какво се случва с перо персонал – със сигурност не скача с 35%.

Няма законодателство прието, което да казва, че примерно заплатите в Министерски съвет трябва да увеличат с 30%. Тогава предупредихме, че това може да взриви държавните финанси“, заяви Асен Василев.

Точно приетите от парламента законодателни промени обаче са в основата на ръста на разходите в бюджета за догодина, смята Людмила Петкова. 

„Бяха изказани много мнения от експерти и финансисти да се съкратят разходите, но кои разходи, уважаеми господа политици и експерти? Разходите на заплати и пенсии или разходите за капиталовата програма?“, възкликна Петкова, намеквайки, че много от допълнителните разходи вече са гласувани от политиците.

Служебното правителство спазва законите на страната и не може да предложи бюджет, който не съответства на действащото законодателство, каза тя.

„Няма да бъда финансовият министър, който да предложи намаляване на доходите и пенсиите на хората, нито ще възпрепятствам изпълнението на националните стратегически проекти и на проектите на общините за водоснабдяване, инфраструктура, образование, култура и социални дейности“, коментира Петкова.

По думите ѝ проблемът не е в разходите за възнаграждения и пенсии, а в начина, по който бяха увеличени, без да се основават на здрава икономическа логика. По всички приети от Народното събрание промени в законите, свързани с увеличаване на разходите за персонал, Министерството на финансите е изразило отрицателни становища, каза Петкова и добави, че „тези становища бяха изхвърлени в кошчето“.

Според нея не е коректно да бъде обвинявано Министерството на финансите и служебното правителство. Народното събрание има пълните правомощия да промени, измени или отмени приетите от него закони. Служебното правителство няма правомощия да променя законите, допълни вицепремиерът.

Това, което се критикува, е, че бюджетът е хаос. Острата критика е към разходната част. Не се харесва увеличението на заплатите в публичния сектор и на нас не ни харесва, но не защото са увеличени възнагражденията на хората, а защото политиката по доходите е хаос. Това е хаос, създаден не от служебното правителство, а защото липсва цялостна политика по доходите. Автоматизмът, който беше въведен за увеличаване на разходите за персонал, доведе до още по-големи диспропорции и хаос, коментира финансовият министър.

По отношение на капиталовите разходите – за да бъде осигурен икономически растеж и развитие, са необходими инвестиции. Планирани са капиталови разходи за 2025 г. в размер на 14 млрд. лв., от които 7 млрд. лв. – по отношение на европейските средства – това включва европейските програми и Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ).

Други 7 млрд. лв. са предвидени за министерствата, ведомствата и общините. Капиталовите разходи включват средства, които да се осигурят за започнатите и незавършени проекти, както и за нови, обясни Петкова. Тя попита „кои точно разходи от капиталовата програма да бъдат намалени? Това означава да останат започнати и незавършени проекти“, добави министърът.

Приходите в бюджета са оценени на базата на макроикономическа прогноза на Министерството на финансите, като са взети предвид ефектите от членството на страната в Шенген, ефектите от политиката по доходите и предложените приходни мерки за постигане на дефицит в рамките на заложените в закона за публичните финанси, обясни Петкова.

„Бяха отправени критики, че заложените приходи са фалшиви и бюджетът застрашава фискалната стабилност на страната. Не предложеният проект застрашава финансовата стабилност на страната, а приетите хаотични политики и законодателство, които са отразени в него“, заяви Петкова.

„3 млрд. лв. приходи не постъпиха през 2024 г., както и 1 млрд. лв. разходи са необезпечени. По тази логика трябва ли да се твърди, че и бюджетът за 2024 г. е фалшив? Разлика от четири млрд“, попита финансовият министър.

Всяка година се отписват по давност декларирани и невнесени данъци и осигуровки в размер 2 млрд. лв. Не трябва ли държавата да положи усилия да си събере декларираните и невнесени данъци, попита Петкова.

Страната ни е първо място в ЕС по дял на сивата икономика – над 30%.

При брутен вътрешен продукт над 200 млрд. лв. делът на сивата икономика е около 65-70 млрд. лв. – съответно недекларирани и невнесени данъци и осигуровки – 25-26 млрд. лв. Считате ли, че държавата не трябва да внесе поне част от тези данъци и осигуровки, вместо да увеличава данъците и осигуровките на коректните данъкоплатци, коментира Петкова.

Трябва да се предприемат по-нестандартни мерки, за да бъде намалена сивата икономика и да се повиши събираемостта на декларираните и невнесени данъци, каза Петкова и добави, че има предвид двете данъчни амнистии и едни от най-големите държави в света са прилагали и прилагат данъчни амнистии. Ефектът е милиарди.

Служебното правителство няма основания да изтегли бюджета. Въпросът е какво ще бъде решено от Народното събрание, каза министърът.

Темата за сливането на Агенция „Митници“ и Националната агенция по приходите е много отдавна. Създаването на единна агенция между тях ще има по-добра ефективност в работата и е начин, по който да се постигне повишаване на събираемостта на приходите, каза още Людмила Петкова.

Близо 30 лекари напускат болницата в Сандански след като ги наричаха „убийци“

За още много интересни статии ни последвайте във фейсбук – Bulletin.bg

Подобни статии

Back to top button