
Поредна пресконференция на МВР във връзка със строителството на АМ „Хемус“. Тя дойде след акциите в редица държавни структури и частни строителни фирми и арестите, които ги последваха.
„От близо 84млн. за Лот 5 на АМ „Хемус“ – 60 млн. са изнесени кеш в сакове и чували“ обявихаот ГДНП.
От там уточниха, че сумите били теглени на траншове по около 1 млн. лева от банки в същия ден, в който били превеждани – без заявка и без да е уведомено финансовото разузнаване. След това били изнасяни в неизвестна посока.
От МВР обаче не разкриха кои са банките или банковите клонове, които разполагат с толкова пари в брой и които са готови без предвариителна заявка да предоставят.
От полицията обвиниха участниците в схемата, че са опитали да укрият документи. Затова са се наложили и акциите от последните седмици.
„Участниците в тези престъпни схеми участниците са били готови да унищожават документи и доказателства за престъпната и дейност. Затова предприехме действия по неотложност – изземване на документи, разпити на лица, задържане на лица. Иззети са договори, както и различни суми пари“, заяви директорът на ГДБОП Калин Стоянов.
Превежданите авансово суми за строителството на АМ „Хемус” са се движили между различни фирми. За месец и половина в хода на разследването са разпитани близо 200 души, а екипът проверяващи беше близо 60 души.
Общо задържаните са 14 души.
Според МВР по-голямата част от парите за изграждането на Лот 5 от магистралата са минали през „кухи“ фирми.
„Договорите са сключени по облекчен ред, без провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки във връзка с договора от месец юни 2020 г. търговското дружество „Х” е получило от „Автомагистрали” авансово сумата от 84 млн. и 108 000 – до момента без изпълнение, тъй като участъкът няма издадено разрешително за строеж. Въпреки всичко сумите са отпуснати“, обясниха още от МВР.
Впоследствие сумите за Лот 5 се превеждат към банкови сметки на друго свързано търговско дружество на така наречения буфер в схемата за данъчни измами. Буферната фирма също е установена с имена, собственици и е събрана документация. Тази буферна фирма има за цел да прекъсне връзката между търговските дружества, подписали договора с „Автомагистрали” и крайните изпълнители на СМР.
Впоследствие въпросната буферна фирма незабавно превежда получените суми към банкови сметки на създадени за целта кухи фирми, регистрирани на социално слаби и ниско грамотни лица, голяма част от тях криминално проявени за различни престъпления.
Кухите фирми са регистрирани непосредствено няколко дни преди това с капитал от 2 лева, нямат нужната техника – финансов ресурс или персонал. Собствениците и управителите на тези кухи фирми нямат представа, че са собственици на такива фирми.
Извикани са на кафе, подписали са документи, дадена е сумата от няколкостотин лева. Тези същите фиктивни собственици са подписали пълномощни в полза на трети лица, които също са криминално проявени и вече установени.
Оттам следва превеждане на парите. Установено е, че в тези банкови сметки на тези кухи фирми са преведени около 60 млн. Като основание е посочено за извършване на строителни услуги – без фирмите да имат такъв капацитет”, допълват разследващите.
От своя страна служебният вътрешен министър Бойко Рашков коментира, че част от построената отсечка на АМ „Хемус“ се е срутила.
„Ние ще продължим в този дух, ние ще продължим да изследваме какво се е случвало с останалите части от магистрала „Хемус”. Нещо съвсем свежо от преди час – в областта на Търговище около 600 метра от магистралата се е срутила. В момента тази насипна част се изгребва от тежки машини“, каза още вътрешният министър.
И коментира:
„Многократно подчертаваме – тази порочна процедура, която измисли правителството на Борисов – „ин хаус” строителство на магистрала предвижда очевидно, заложено от тях, пълна безотговорност. Пита се в задачата – кой ще плати сега ремонта на строителството на „Хемус” в този участък. Кой ще го плати? Задайте въпроса на Борисов, не го щадете. Коя е отговорната фирма, изграждала този участък. Няма ли пак да го плати българския данъкоплатец. Строител под прикритие работи непосредствено на магистралата. Не знаем кой е отговорният за качеството на това строителство. Нито има строителни книжа, нито има явен строител, който да е поел ангажименти за качество. Това е правителството на Борисов. Целта е била ето тази схема“, подчерта отново вътрешният министър.
Коментар за скандала около строителството на автомагистрала „Хемус“ дойде и от президента Румен Радев. Държавният глава обяви, че застава зад действията на служебния вътрешен министър Бойко Рашков и обяви, че „лудото раздаване на пари е от години и е време вече да се изяснят всички факти“.
„Да се раздава авансово с милиарди, без разрешително за строеж, без проект, без нищо… според вас това нормално ли е? Така ли трябва да се изразходват публичните средства? Ние трябва, като общество, най-сетне да знаем истината. Къде са тези пари в момента? Дали са по сметките, дали са изтеглени кеш и има ли изобщо гаранция, че някога тези пари изобщо ще бъдат вложени в тези лотове, които им трябват години процедури”, попита държавният глава.
След скандал работодатели напуснаха среща в Министерския съвет
Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.
За още новини от България кликнете ТУК