„Деликатните“ F-16 ще бъдат трудна задача за Украйна
Украйна се подготвя за пристигането на изтребителите F-16 Fighting Falcon на General Dynamics през следващите месеци, но включването на еднодвигателния свръхзвуков изтребител в арсенала ѝ ще изисква повече от обучение на пилоти.
Норвегия, Дания, Нидерландия и Белгия предлагат над 60 F-16, а многонационална коалиция в момента обучава пилоти. Изтребителите идват в отговор на молбите на Киев за изравняване на шансовете срещу руските военновъздушни сили в небето над Украйна.
Но пускането на изтребителите в действие ще бъде изключително трудно. Базите ще бъдат основни мишени за руски атаки, самите самолети ще бъдат маркирани от руските системи за противовъздушна отбрана, ремонтът им ще бъде предизвикателство и дори използването на неподготвени писти може да саботира „деликатните“ самолети.
Том Рихтер, бивш пилот от морската пехота на САЩ, който е летял на F-16, когато е бил в Националната гвардия, казва, че самолетът е „чувствителен звяр“ в сравнение с МиГ-овете и самолетите Сухой от съветската епоха, с които украинците са свикнали да летят и поддържат.
„Ако някога сте се приближили и сте поставили ръцете си върху МиГ-29 на авиошоу, а след това сте се приближили и сте се докоснали до F-16, можете да усетите дори само отвън колко високотехнологичен е F-16. Той е примадона, много е чувствителен и се нуждае от висока поддръжка“, каза Рихтер, който използва повиквателния знак T-Bone. Съветските самолети са „по-груби и тромави“, могат да летят от лошо поддържани летища и се нуждаят от по-малка поддръжка.
В друга ситуация Украйна би построила модерни бази и писти, които да приемат самолетите, но това не е възможно по време на война.
„Соколите“ наистина се нуждаят от известна адаптация – това е подготовката на пистите, защото в сравнение с МиГ-овете колесникът е по-деликатен, колелата са малки, въздухозаборниците са ниско до полосата, може да има опасност от поглъщане на предмети. Но всичко това може да бъде решено. Рискове има за цялата авиация“, заяви пред „Политико“ Юрий Ихнат, говорител на украинските военновъздушни сили.
Тази грижа ще обхване и разполагането на екипи с уплътнител за покриване на пукнатини и цепнатини или неравности по бетона на пистите възможно най-близо до фронтовата линия, за да се избегне превръщането в очевидна мишена само на няколко добре поддържани обекта, обясни Джъстин Бронк от мозъчния тръст Royal United Services Institute.
„Като начало, пистите и маршрутите за рулиране на няколко обекта ще трябва да бъдат гладки и постоянно да се проверяват за отломки, като се има предвид колко податливи на земни отломки са ниско разположените F-16 с един двигател в сравнение с МиГ-29“, каза той.
Самолети от съветската епоха
Предстои драстична промяна на военновъздушните сили в сравнение с изтребителите, с които украинците летят в момента.
В началото на 2022 г. Украйна разполага със 71 изтребителя Су-27 и МиГ-29, 14 бомбардировача Су-24М и 31 щурмови самолета Су-25, според годишния доклад за военния баланс на Международния институт за стратегически изследвания.
В доклада за 2024 г. се посочва, че Украйна разполага със 78 боеспособни самолета. През третата година от войната Русия разполага с 1169 броя.
От началото на инвазията Словакия и Полша също така са прехвърлили на Украйна около 33 изтребители МиГ-29 – много от тях с обновена авионика и въоръжение, за да отговарят на стандартите на НАТО.
F-16, които са на въоръжение в западните военновъздушни сили от 45 години, ще подсилят военновъздушните сили на Украйна и ще ѝ дадат много по-мощни възможности срещу руските врагове.
„F-16 ще подобрят значително ефективността на нашата авиация. Пилотът ще може да управлява ракетите от въздуха, като определя целта. Той ще може да получава реална разузнавателна информация в бойна обстановка и да взема съответните решения за поразяване на целите. Освен това ще бъде възможно да се използват ракети „въздух-въздух“, които могат да летят на разстояние до 180 километра“, заяви Ихнат.
Това ще се окаже от решаващо значение на бойните полета, където украинските войници са обстрелвани от руски бомби и ракети от въздуха.
Първите самолети трябва да се появят до това лято, посочи датското министерство на отбраната.
„Трудно е да се определи фиксиран график за даряването на изтребителите F-16, тъй като има няколко условия, които трябва да бъдат изпълнени, за да може Украйна да ги използва“, заяви министърът на отбраната Троелс Лунд Поулсен, припомняйки адаптацията, която трябва да се случи, преди самолетите да могат да летят от украинските летища.
Подготовка на терена
Налице е елементарното изискване да се гарантира, че всичко – от комплектите с инструменти до резервните части и стойките – е на мястото си, както и оборудването за безопасно управление на хидразина – силно запалима течност, използвана за захранване на аварийната резервна система на F-16.
Докато украинските пилоти и екипажи преминават обучение за летене и поддръжка на F-16, почти сигурно е, че високоспециализирани западни изпълнители също ще трябва да бъдат в страната, за да наблюдават работата, казва Бронк от RUSI.
Войниците на Киев трябва да се научат как да ремонтират, поддържат и крият „Соколите“ от руските радари, шпиони и сателити. „Нашите техници и авиационни инженери в момента също се обучават на Запад заедно с пилотите. Те са основата на нашия сухопътен персонал“, каза Ихнат.
Ихнат казва, че F-16 са по-лесни, по-модерни и автоматизирани от МиГ-овете. „Той е като самолет конструктор. Можеш просто да извадиш един счупен елемент и да го изпратиш за ремонт“, отбеляза той и допълни: „Това е най-разпространеният реактивен самолет в света. Първо, той е лесен за поддръжка. Второ, може да изпълнява задачите, от които Украйна се нуждае на този етап от войната.“
Тезата е повтаряна и от войниците, които се обучават на самолетите.
Неотдавна Инициативата „Обединени 24“ на украинския президент Володимир Зеленски публикува видеозапис на украински пилоти и инженери, които завършват обучение в Дания.
„Първоначално, когато за първи път се запознахме със системата, тя ни се стори неразбираема и нереалистична за интегриране в украинската действителност. Но сега разбирам, че тя много опростява работата, спестява време и си струва да вървим напред. Ако искаме да се развиваме като държава, като военновъздушни сили“, каза украинският техник, идентифициран като Игор.
Пилотите също са нетърпеливи да започнат да летят.
„Това е наистина супер забавен самолет за летене. F-16 е по-пъргав. Усещането е, че самолетът сам иска да летиш по-агресивно“, заяви украинският пилот Moonfish.
Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.
За още новини от света кликнете ТУК
Израелската армия е пренебрегнала предупрежденията за нахлуването на Хамас