Скандали в столичния общински съвет за промените по „Патриарх Евтимий“

Общинските съветници в транспортната комисия в Столичния общински съвет си размениха критики и обвинения относно реорганизацията на движението по бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Витоша“ и ул. Проф. Ф. Нансен“.
Промените предизвикаха протести не само сред жителите в района, а и на преминаващи. Недоволството не стихва вече около седмица. Това доведе и до днешното извънредно заседание на транспортната комисия на СОС. Инициатори на нововъведената реорганизация на движение в центъра в София са общински съветници от ПП-ДБ и „Спаси София“, но решението е взето преди години.
Андрей Зографски от групата на ПП-ДБ-СС защити реорганизацията като се позова и на статистиката, предоставена от Центъра за градска мобилност, която показвала, че тролейбусните линии, преминаващи в този участък, закъснявали в голям процент от случаите. В цитираните от него данни той посочи, че тролейбусите се движели под 12 км/ч.
„Ние сме длъжни да осигурим добри условия за градски транспорт и по този начин да покажем повече пътници и да вдигнем приходите“, заяви Зографски.
Само за последните 24 часа са пристигнали около 250 становища към Комисията по транспорт, ние сме прегледали всяко едно тях.
Според него настройването на едни групи от обществото срещу други е „грешна стратегия на онези, които си правят предизборна кампания“. Нито „Спаси София“, нито кметът Терзиев участват в предизборна кампания, подчерта той.
Зографски увери, че в следващите три месеца ще бъде направено преброяване на трафика, след като се пусне окончателно новата организация на движение.
„Ако има отклонения от симулацията и от очакваните резултати, със сигурност няма да сме тези, които ще си зарият главата в пясъка, ще вземем съответните мерки, за да коригираме тези евентуални недостатъци“, посочи Андрей Зографски.
Според него е нормално, докато се изпълнява все още проектът, да има временни затруднения в движението, но няма транспортен апокалипсис. Всеки ден следим трафика в района, освен когато има протест и „Патриарх Евтимий“ и той е изцяло блокиран, други задръствания в рамките на денонощието няма, заяви общинският съветник.
Зографски информира, че по същата методология, когато е правено проучване за велосипедния трафик през 2020-21 г., ще се направи ново проучване през тази година, за да е сигурно, че има увеличение на този вид транспорт. Наша задача е от 100% улица само за автомобили, да осигурим минимални условия и за другите три групи участници в движението – пешеходци, велосипедисти, градски транспорт.
Съветници от „БСП за България“, ГЕРБ-СДС, ВМРО и „Синя София“ разкритикуваха промените.
„Начинът, по който се комуникират нещата и по който се случат, е абсолютно безобразен. В момента се настройват едни граждани срещу други граждани и смятам, че има умисъл в тези действия“, заяви общинският съветник от „БСП за България“ Иван Таков, който е и председател на постоянната комисия по транспорт към Столичния общински съвет (СОС).
Иван Таков каза, че преди две седмици на комисия по транспорт е изискал набор от документи за въвеждането на новата организация на движение от заместник-кмета по транспорт и като ангажимент той е обещал да ги предостави. Според Таков в комисията е било ясно заявено, че освен преасфалтиране на „Патриарх Евтимий“, друго нищо няма да се прави, предаде БТА.
„След това обаче без каквото и да е комуникационна стратегия, в празничните дни около Великден те свършиха това, което бяха решили и не само излъгаха комисията и членовете ѝ, но и гражданите“, заяви Иван Таков.
Той каза, че на транспортна комисия е решено заедно с транспортна дирекция на Столичната община и със заинтересованите страни, да се търси едно по-балансирано решение, тъй като е видно, че има напрежение сред живущите.
„Сега ще наблюдават три месеца и като видим, че това не е адекватно решение, какво става“, попита Таков.
Той каза, че чак днес, преди заседанието на извънредната комисия по транспорт, е получен необходимият набор от документи за проекта и са публикувани интернет страницата на СОС. Това не е сериозен подход и не го приемаме, коментира Таков.
Относно цената на реорганизацията на движението председателят на транспортната комисия каза, че 480 хил.лв. струва новата пътна маркировка, а като се добави и полагането на нов асфалт, сумата стига над 1 млн.лв. С какви протоколи е решено, че там е нарушена настилката, че да се прави преасфалтиране и кой ще носи отговорност за похарчените пари, ако трябва да се възстанови старата организация на движение, попита Таков.
Те са взели решение на база на това, което искат да се случи, а не на база на най-доброто за софиянци, добави той.
„Този абсурд, този хаос, тази арогантност към СОС да се прави нещо през нашата глава, без да има решение, трябва да спре. Ако оставим администрацията да взима тези решения, без тези, които сме избрани, ще отидем в една ситуация от преди 89-та година“, заяви и Ивайло Йонков от „Синя София“. „Разбирам, че са нужни и необходими велоалеи и бус ленти, но не там. Няма да караме хората да обикалят по 50 минути да търсят къде да паркираме, няма да наказваме центъра заради всички“, допълни той.
Ако тази статия Ви е била полезна, последвайте ни и във Фейсбук от ТУК.
За още новини от България кликнете ТУК
Терзиев: Проектът за движение на „Патриарха“ няма да бъде спрян